Pārdomas par dažādu materiālu starplikām starp detaļām.

User avatar
Aig
Rakstītājs
Posts: 9594
Joined: 17 Nov 2014, 02:33
Gender: None specified
Contact:

Pārdomas par dažādu materiālu starplikām starp detaļām.

Postby Aig » 25 Jun 2019, 02:09

Kaut kā tā gadījās, ka aizdomājos par to, kā tad īsti griezes moments tiek nodots no rumbas uz riteni, vai bremzējot no riteņa uz bremžu disku, kā arī no bremžu klučiem uz skavu un tās stiprinājumu.
Tātad - visi šie savienojumi strādā tīri uz berzi starp saspiestām virsmām. Paātrināšanās laikā tās ir - rumba/bremžu disku, bremžu disks/riteņa disks. Bremzējot - riteņa disks/bremžu disks, bremžu disks/kluči, kluči/skava (šo neapskatām, jo strādā nevis uz berzi, bet atspiežot kluča maliņu pret skavu), un skava/statne(gultņa māja). Katram gadījumam pieminēšu vēl, ka riteņa un skavas skrūves dara tikai vienu darbu - saspiež šīs virsmas, tādējādi radot noteiktu berzes spēku, taču tās nekādā gadījumā nekalpo kā "tapiņas" pret kurām atbalstīties, un nekādā gadījumā nedrīkst nonākt līdz situācijai, kad tās tiek izmantotas kā atbalsts. Skrūvju radītajam berzes spēkam ir jābūt tik lielam, lai nekādos apstākļos virsmas nesāktu slīdēt.
Vēl ir tāda īpatnība, ka virsmas laukumam īsti nav nozīmes (drošvien līdz kaut kādiem limitiem, pie kuriem materiāli iespējams zaudē savas īpašības), svarīgs ir tikai kopējais spēks ar kādu tās tiek saspiestas un attālums no centra.

Un tagad ievērosim kādu lietu - visas šajos procesos iesaistītās detaļas ir taisītas no čuguna. Izņemot, protams, riteņa diskus (precizēšu, ka šobrīd runa ir par audi detaļām, mazums ko kaut kādi varžēdāji ir izdomājuši). Un, nezinu vai tas ir darīts ar nolūku, vai "tā sanāca", bet, paskatoties berzes koeficientu tabulu, secinām, ka čuguns/čuguns ir viens no augstākajiem metālu berzes koeficientiem - 1.1. Salīdzinājumam - čuguns/tērauds ir tikai 0.4. Diemžēl neatradu kāds tas ir virsmām čuguns/alumīnijs, bet alumīnijs/alumīnijs arī ir labi - 1.1.

Protams, vairumā gadījumu visā šitajā iedziļināties nav jēgas, jo kaut kā jau tas viss strādā, un gan jau inženieri ir kautko parēķinājuši un patestējuši. Līdz brīdim... kad šajos savienojumos kaut kas tiek pamainīts. Un te nu ir stāsts par tiem gadījumiem, kad tādu vai citādu iemeslu dēļ parādās nepieciešamība iebāzt starpliku starp kādām no šīm virsmām - vai nu starp bremžu disku un rumbu, vai starp bremžu disku un riteņa disku, vai šaibiņu, vai varbūt pat tērauda pāreju starp skavu un statni. Kā arī - dažiem no mums patīk skaistums, tāpēc nokrāsojam tos rūsas klučus, tā rezultātā radot krāsas slāņa "starpliku" ar sazin kādu berzes koeficientu, kurš turklāt var strauji samazināties, paaugstinoties temperatūrai. Protams, te prasās parēķināt par kādiem spēkiem īsti ir runa, bet šobrīd man ir radušās aizdomas, ka varbūt ir lietas, ko nav labi darīt.

Pāris idejas, ko varētu darīt labāk:
- tomēr upurēt skaistumu un nodrāzt tās kontaktvirsmas līdz tīram metālam;
- starplikām starp čuguna detaļām izmantot varu nevis tēraudu, jo čuguna/vara berzes koeficients ir 1.05 - gandrīz tāds pats kā čuguns/čuguns. Protams, te ir runa par "šaibiņu" tipa starplikām, pārejas kronšteinus no vara taisīt nevajadzētu citu īpašību dēļ.
Sūdi sākās kad aiziet powered by . :roll: (c)mdz
Un beidzas, kad aiziet raznosā.

User avatar
Aig
Rakstītājs
Posts: 9594
Joined: 17 Nov 2014, 02:33
Gender: None specified
Contact:

Pārdomas par dažādu materiālu starplikām starp detaļām.

Postby Aig » 25 Jun 2019, 12:54

Pārdomām pievienošu kaut kādu aprēķinu.
Aprēķina piemērs - rukšelis ar 1200kg masu, pieņēmumu, ka bremzējot 4/5 masas spiež uz priekšējo asi, 5x112, attālums no ass centra līdz skavas skrūvei - 77mm, riteņa diametrs 60cm, riepas/ceļa berzes koeficients - 0.7 (tāds apmēram esot uz sausa asfalta).
Maksimālais berzes spēks vienam ritenim sanāk 3500N (hmm, skaitlis salīdzināms ar tiem papagaiļiem, ko csdd samēra).
Tas atbilst 1050Nm.

Uz riteņa skrūvju 56mm radiusa (112/2) tad sanāk 18750N, jeb 3750N uz 1 skrūvi. Kurš zin ar cik Nm jāpievelk riteņa skrūves? Nu pieņemsim, ka 100. Tad katra skrūve rada ~16kN spēku , kurš gan atkarīgs arī no diska materiāla un virsmas stāvokļa. Bet nu izskatās, ka berzes koeficienti sākot no 0.25 šajā savienojumā varētu derēt. Tātad te principā der arī bleķa starplikas, bet rezerve nav baigi lielā. Bet noteikti ir vērts padomāt par pārkrāsotu disku kontaktvirsmu.

Uz skavas 77mm radiusa - 13636N, jeb 6818N uz 1 skrūvi. Pievelkot ar 115Nm - 35kN. Tātad berzes koeficients sākot no 0.2. Nu jā, tad te arī bleķa starplika tomēr it kā der, bet krāsota virsma jau ir aizdomīgi.



PS. es noteikti varu būt kļūdījies aprēķinos, un tie ir ļoti aptuveni, jo tika maksimāli novienkāršoti.
Sūdi sākās kad aiziet powered by . :roll: (c)mdz
Un beidzas, kad aiziet raznosā.

User avatar
Garais
Kluba biedrs
Posts: 3941
Joined: 17 Nov 2014, 20:50
Location: Riga
Gender: None specified
Contact:

Re: Pārdomas par dažādu materiālu starplikām starp detaļām.

Postby Garais » 25 Jun 2019, 21:16

1. Ko tu tur būvē?
2. Flančus likt gribi, bet baidies?

Vienkārši vēl reducējot tavu domu, sanāk :
Kamēr Spēks, kas saspiež abas virsmas abas+ virsmas laukums (pie robežas sasniegšanas, tas spēlē lomu, bet attiecīgi diezgan mazu)+skrūvju, (kā tapu, kad abi iepriekšējie spēki ir summā pārsniegti) lieces izturība > spēku, kas nepieciešams, lai "izslīdētu" virsmas (=nocērtas skrūvēs un iestājas pipec) ir safe

Ņemot vērā, ka pēc grāmatas, neviens nepievelk ratus, bet parastā servisā to dara līdz pirmajam krakšķim, tad hvz cik tas ir.
:)
Es kļūdos. Iespējams arī tagad ...

User avatar
Aig
Rakstītājs
Posts: 9594
Joined: 17 Nov 2014, 02:33
Gender: None specified
Contact:

Pārdomas par dažādu materiālu starplikām starp detaļām.

Postby Aig » 25 Jun 2019, 21:23

Es nebūvējo neko tādu, ko citi šeit nebūtu jau būvējuši. Tieši tāpēc padalījos ar bažām par atsevišku risinājumu (ne)piemērotību.
Par flančiem nav runas. Alumīnijs-alumīnijs ir viss labi.
Skrūves nedrīkst liekties. Ja tās liecas, tas nozīmē, ka virsmas jau sākušas slīdēt. Ja tās ir sākušas slīdēt, nekas vairs tās neapturēs, jo slīdes berze vienmēr ir mazāka par miera stāvokļa berzi.
Sūdi sākās kad aiziet powered by . :roll: (c)mdz
Un beidzas, kad aiziet raznosā.


Return to “Piekare / Diski / Riepas / Bremzes”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest